VORES WILLYS JEEP MB

Willys Jeep MB er militærkøretøjet med det karakteristiske og ikoniske udseende, som du kender fra Anden Verdenskrig. Jeep’en blev opfundet i 1940 af ‘Bantam America’, som på bare 49 dage kunne levere den første proto- type til US Army (“Blitz Buggy”).


Jeep’ens betegnes som ’G503’ i US Army’s klassificering af køretøjer og registreret som’1/4-ton, 4x4, Commander Reconnaissance Truck’.

HISTORIEN BAG VORES JEEP


Vores Willys Jeep MB med kælenavnet ‘Green Lady’ er produceret den 21. juli 1944 af Willys-Overland på fabrikken i Toledo, Ohio USA. Jeep’en er 1 ud af 300 Jeep’s, som blev produceret den dag.


Den blev transporteret til Europa med skib og landede i Normandiet i perioden efter D-Dag sidst i august 1944. Vi ved ikke med sikkerhed, hvor i Europa den har tjent eller i hvilke division. Baseret på kontrakten (W-303-Ord-5792) fra US Quarter Masters Division har den måske tjent i US Navy. Vi ved kun med sikkerhed, at den har været brugt i det europæise krigsteater.


I perioden 1947 blev jeepen renoveret af MAN i Tyskland, hvor man sammensatte jeeps af forskellige dele man havde på lager. Det betyder, at vores jeep består af både Ford og Willys dele. I december 1947 til januar 1948 kom Jeepen til den danske hær som en del af Marshall Lent & Loan. Her gjorde den tjeneste frem til midt i 60’erne. Derefter blev solgt på en militæroverskudsauktion sidst i 60’erne til en bonde i Jylland, hvor den blev brugt i marken. Siden har Jeep’en haft to ejere, indtil vi købte den i januar 2017.

82nd AIRBORN ALL AMERICAN


Alle køretøjer i US Army fik markeret en Division, Regiment og Battalion. Nummeret skulle fremgå på kofangeren samt på bumper-retterne bag på. Da vi ikke ved, hvor Jeep’en har været brugt, har vi i stedet tilføjet vores eget nummer. Jeep’en har fået nummeret ‘82 AB 505 - HQ 6’- hvilket henviser til 82nd Airborn Division, 505th Parachute Regiment, 2d Battalion og ‘HQ 6’ (Head Quarter Division).


Faldskærmsdivisionen 82nd’s ‘All American’s bedrifter er overskygget af serien Band of Brother og historien om ’Easy Company’.

Mange kender ikke til historien om 82nd og at divisionen var det første faldskærmsregiment i verden. 82nd deltog i invasionen af Sicilien og Italien i 1943 og igen i Normandiet d. 5. juni 1944 ved Sainte-Mère-Église.

US ARMY SERIAL NUMBER


Ud fra jeepens serienummer og produktionsdag har vi via amerikanske databaser kunne estimere Jeep’ens originale US Navy-serienummer på kølerklappen. Under WW2 har Jeep’en haft et nummer i spændet 206148xx til 206151xx.


Hvis vi fjerner malingen på kølerhjelmen, vil vi sikkert kunne finde det oprindelige nummer.


I dag har den nummeret ’ 20614822’, hvor de sidste to tal har personlig betydning for os.

FAKTA OM BILEN


Designer: Delmar G. Roos
Bygget af: Willys-Overland (MB) / Ford Motor Company (GPW)
Antal: MB 359.489 / GPW: 277.896

Specifikation (MB & GPW er ens):
Vægt: Kampvægt 2,453 lb (1,113 kg) / Tom 1,975 lb (896 kg)
Længde: 132 1⁄4 in (3.36 m)
Bredde: 62 in (1.57 m)
Højde: 69 3⁄4 in (1.77 m)
Motor:  Willys Go Devil engine
Transmission: 3 gear. x 2 trins kraftoverførelse
Maks. hastighed: 65 mph (105 km/h). Dog ikke rart over 60 km/t

REENACTMENT

Ved shows og events portrætterer vi den luftbårne division 82nd Airborn Division 505 - All American - en divisions meritter, der desværre er glemt og overskygget af TV-serien 'Band of Brothers'.

MASSEPRODUKTION


Jeepens endelige udseende blev udviklet af Willys-Overland (Jeep MB) og Ford Motor Company (Jeep GPW), som begge bød ind med justeringer af designet, så masseproduktionen blev signifikant lettere. Bantam kunne ikke levere i det omfang, som US Army krævede, og fik derfor ikke kontrakten. I stedet fik Bantam kontrakten på udvikling af ’Bantam-traileren’, der er specielt designet til brug sammen med en Jeep

ERSTATNING FOR HESTE


Jeep’en blev udviklet og indført i den amerikanske hær som erstatning for heste og motorcykler, der indtil da var den almindelige transportform for let infanteri. US Army havde blandt andet set nazisternes ’Kubelwagen’, og havde brug for et tilsvarende lille og let rekognosceringskøretøj.


Jeep’en er simpelt bygget, og kørekomforten er det tætteste, du kommer på at køre i en metalæske med søm. Trods det har Jeep’en sat standarden for de moderne SUV’er og firehjulstrækkere, du kender i dag.

STANDARDISERING vs 'OVER ENGINEERING'

Standardisering af køretøjerne helt ned til de enkelte komponenter, var et vigtigt element i US Army’s specifikation, da de designede Jeep’en – og for den sags skyld andre militære køretøjer. Mængden af forskellige reservedelsnumre er holdt på et absolut minimum, og Jeep’en har mange dele til fælles med andre køretøjer fra perioden. Luftfilter, laderelæ m.m. En Jeep MB og en Jeep GPW er derfor identiske og er bygget af de samme dele.

I modsætning til Nazisterne satsede US Army og den russiske hær på masseproduktion i stor skala og standardisering på et mindre antal køretøjer. De bygge dem efter velkendte, simple og afprøvede principper og med kendt teknologi.

Dette står i stærk kontrast til Nazisterne, som byggede teknisk set langt mere avancerede og bedre køretøjer og kampvogne, der var baseret på den allernyeste teknologi. Desværre resulterede det i at størsteparten af fx ’King Tiger’ tanks blev ødelagt af soldaterne selv, fordi de brød sammen og ikke kunne repareres i felten.

Standardiseringen betyder i praksis, at vi på vores Jeep har dele fra en MB’er og en GPW– fx bagsædet, luftfilteret, bremsetromler, trækakslerne, interne motordele, bolte m.m. Efterhånden som vi renoverer bilen, finder vi stadig flere dele fra Ford GPW. Vores Jeep er derfor det man kalder en 'Frankenjeep' (Frankenstein-Jeep).